Mad og rytme

28. august 2013

Alder:
6 mdr.

Mad og rytme

Kære Helen,

Vores datter er nu blevet 6 mdr og vi kæmper li nu på at få en rytme især ift mad. Julie har altid haft svært ved spise og sove. Nu går det godt med at give flaske, men ik så godt med grød og mos. Hun sover godt om natten, men ik om dagen.

Vores rytme er således at hun vågner ved 6-6.30 og får flaske. Hun bliver hurtigt træt og bliver puttet kl ved 8-8.30 hvor hun sover 30-45 min. Når hun vågner prøver vi med grød men det bliver kun til 50 ml og lidt vand, derefter giver jeg flaske. Det samme sker efter næste lur hvor hun istedet får mos. Nogle gange kan hun godt sove længere men det er ik så tit, og kun hvis man er heldig at få hende forbi den lette søvn. Hun har tit svært ved den sidste lur som gerne skulle slutte ved 17 tiden da hun bliver puttet kl 19. Det gør at hun så er temmelig træt når hun får mos igen kl 17.30. Kl 18.30 har vi putte ritual og får flaske 250 ml drikker hun, og bliver lagt og falder selv i søvn. Hun vågner mellem 2 og 4 og får flaske hvor hun tager 200 ml.

Vi er begyndt at give allomin 2 til natten fordi hun begyndte at vågne tidligere end hun plejede.

Vores store problem er altså ...

Annonce

... at få hende til at ville have grød og mos. Hun virker til det ik interesserer hende og stopper hurtigt med at ville åbne munden. Det er også svært at finde det rigtige tidspunkt for hvornår hun er mest oplagt når hun sover så små lure om dagen. Hvornår skal vi begynde at give tykkere mad og øge antallet af måltider til 4?

Hvis der er et måltid hun slet ik vil have noget, skal jeg så prøve igen lidt senere eller holde mig til de faste tidspunkter?

Jeg prøver desperat noget nyt hele tiden og det er nok heller ik så godt, hvordan er dit forslag til rytme, når hun sover som hun gør?

Hvad er en acceptabel mængde grød og mos pr måltid?

Hun er ik begyndt at krybe endnu og det er alle de andre børn i mødregruppen, er det normalt? Og hvad kan jeg evt gøre for at hjælpe det på vej? En forklaring kan være at vi har været på ferie i USA hvor hun nok sad for meget i klapvogn og autostol og lå for lidt på maven, det har vi så arbejdet på iden vi kom hjem, men flere af de ting hun var begyndt på inden vi tog afsted er hun stoppet med igen ;(

Nå men det var en del spørgsmål som jeg havde samlet sammen

Mange hilsner

Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!