Brev:
Mad og rytme
28. august 2013
Alder:
6 mdr.
Mad og rytme
Kære Helen,
Vores datter er nu blevet 6 mdr og vi kæmper li nu på at få en rytme især ift mad. Julie har altid haft svært ved spise og sove. Nu går det godt med at give flaske, men ik så godt med grød og mos. Hun sover godt om natten, men ik om dagen.
Vores rytme er således at hun vågner ved 6-6.30 og får flaske. Hun bliver hurtigt træt og bliver puttet kl ved 8-8.30 hvor hun sover 30-45 min. Når hun vågner prøver vi med grød men det bliver kun til 50 ml og lidt vand, derefter giver jeg flaske. Det samme sker efter næste lur hvor hun istedet får mos. Nogle gange kan hun godt sove længere men det er ik så tit, og kun hvis man er heldig at få hende forbi den lette søvn. Hun har tit svært ved den sidste lur som gerne skulle slutte ved 17 tiden da hun bliver puttet kl 19. Det gør at hun så er temmelig træt når hun får mos igen kl 17.30. Kl 18.30 har vi putte ritual og får flaske 250 ml drikker hun, og bliver lagt og falder selv i søvn. Hun vågner mellem 2 og 4 og får flaske hvor hun tager 200 ml.
Vi er begyndt at give allomin 2 til natten fordi hun begyndte at vågne tidligere end hun plejede.
Vores store problem er altså at få hende til at ville have grød og mos. Hun virker til det ik interesserer hende og stopper hurtigt med at ville åbne munden. Det er også svært at finde det rigtige tidspunkt for hvornår hun er mest oplagt når hun sover så små lure om dagen. Hvornår skal vi begynde at give tykkere mad og øge antallet af måltider til 4?
Hvis der er et måltid hun slet ik vil have noget, skal jeg så prøve igen lidt senere eller holde mig til de faste tidspunkter?
Jeg prøver desperat noget nyt hele tiden og det er nok heller ik så godt, hvordan er dit forslag til rytme, når hun sover som hun gør?
Hvad er en acceptabel mængde grød og mos pr måltid?
Hun er ik begyndt at krybe endnu og det er alle de andre børn i mødregruppen, er det normalt? Og hvad kan jeg evt gøre for at hjælpe det på vej? En forklaring kan være at vi har været på ferie i USA hvor hun nok sad for meget i klapvogn og autostol og lå for lidt på maven, det har vi så arbejdet på iden vi kom hjem, men flere af de ting hun var begyndt på inden vi tog afsted er hun stoppet med igen ;(
Nå men det var en del spørgsmål som jeg havde samlet sammen
Mange hilsner
Kristina